Bemutatkozás

Békési-Marton Gabriella vagyok, Pécsett élek. Két gyermekünket neveljük itt férjemmel.

Kereskedőként érettségiztem és műtárgy-kereskedelemmel foglalkoztam sokáig. A tűzzománcozással 20 éve ismerkedtem meg. Hamar elkezdtem saját tervezésű ékszereket készíteni, és mindjobban érdekelt a népi motívumvilág. Néhány éve a békéscsabai Ibsen Kézműves Szakiskolában ötvös-aranyműves képesítést szereztem – kiváló eredménnyel. Ezzel kamaszkori vágyam teljesült, ugyanis már tizenévesként szerettem volna ötvösnek tanulni. A szakiskola képzési célja főleg a népi ékszerkészítés beemelése volt az egyszerre tradicionális és modern ötvösművészet esztétikai körébe és annak technikai lehetőségei közé. Mestermunkám is ilyen darab volt: népi virágmotívumokkal ékes rekeszzománc korongokat foglaltam be kovácsolt, forrasztott vörösréz fülbevalóba és nyakékbe. Ékszereim több kiállításon szerepeltek már, például Budapesten, a Vajdahunyad várában, a keszthelyi Festetics kastélyban, Pécsett a Civil Közösségek Házában. Tagja vagyok a Pécsi Reneszánsz Zenei Egyesületnek és a Mecsek Portéka Pécsi Többcélú Kistérségi Társulásnak.

Most főleg rekeszzománc ékszereket készítek a magyar népi motívumkincs felhasználásával, valamint olyan saját tervezésű vörösréz és ezüst ötvös-ékszereket formálok meg, amelyek szintén kötődnek a hagyományos magyar motívumvilághoz.

A rekeszzománc: A leginkább idő- és munkaigényes zománc-műfaj, de egyben a legmagasabb esztétikai értékű műtárgyak előállítására képes technika. A több ezer éves eljárás lényegében alig módosult a modern időkig, szinte virtuóz csúcspontját pedig az európai középkor – főként Bizánc – világhíres kegytárgyainak megalkotásában érte el. Ezek közé tartozik a magyar Szent Korona is. A technika a következő: A formára vágott fémlemezre – én főleg vörösrézzel dolgozom, de ezüsttel, sőt arannyal is nagyon hasonló az eljárás – alapozó zománcot viszek fel, a hátoldalára is, másfélét. Az előoldalon alakítom ki a mintát, a hátoldali zománc segít megőrizni a fémlemez eredeti alakját, görbületét. A mintához rézdrótot lapítok, mintegy 0,2-0,3 mm-esre. Az élére állított drót kisebb-nagyobb darabjaiból rakom ki a mintát, azaz alkotom meg a „rekeszeket”. A rekeszekbe hordom fel a porrátört színes zománcokat, hogy a különböző felületek kiadják a tárgy – ékszer – mintáját. A rekeszeket elválasztó ívelt, egyenes vagy szögletes rézhuzal fontos része a kompozíciónak. Az ékszert kiégetem, hűlés után szintbe csiszolom, újraégetem, majd savval leoldom róla a revét. Ez a technika hosszadalmas, igénybe veszi a kezet és a szemet, de a türelmet és a figyelmet is. Ám cserébe teljesen egyedi, utánozhatatlanul egyszeri alkotást kapunk, amely minden grammjában kézimunka.

Egy másik, némileg egyszerűbb technika, az iszapzománc: A lealapozott, kiégetett lemezt bevonom úgynevezett iszapzománccal és száradás után belekarcolom a mintát, és kiégetem. Az ékszert ezek után kifestem még egy újabb színnel, ha szükséges, és újra égetem.

A népművészet csodálatos motívum- és szimbólumvilága, egyszerűsége, mélysége, gazdagsága és sokrétű kifejezőképessége régóta teljesen lenyűgöz. Legfontosabbnak azt tartom, hogy látszik, a régiek felismerték a teremtés harmóniáját, embernek való rendjét, és igyekeztek aszerint élni. Ennek jeleivel van tele a népzene, népdal a néptánc, a népi szokások rendje, a tér és az idő szent tagolása. Legnyilvánvalóbban a díszítőművészetben van jelen ez a világ harmóniáját, szent dinamikáját leképező szándék. A takarékos népi motívumok egész világ-képek sokszor, mégpedig arányosságban, szimmetriában, rendezett növekedésben és elmúlásban, áldott visszatérésben és újrakezdésben tündöklő világ-képek. Eleink ezeket a szimbólumokat varrták ruháikra, faragták eszközeikre, festették bútoraikra, ezek szerint járták a táncot és tagolták a házat, az udvart, a falut, a szántót és erdőt. Még állataik karámjait is a világ szép rendje szerint alkották és díszítették, mert azt akarták, hogy minden élő részesüljön a Teremtő által adott rendből, s ezt a rész-vételt látni, hallani, megélni lehessen.

Mára ennek a békét és termékeny nyugalmat árasztó világlátásnak csak töredékei vannak meg és csak töredékesen értjük őket. E motívumokat dolgozom fel ékszereimen, ezeket a szimbólumokat szeretném feleleveníteni ékszereimen, tárgyaimon. A tárgyak fényképezésében és a szövegek megírásában férjem, Csaba segít, aki egyébként főleg régi magyar irodalommal és zenével foglalkozik.

A honlapon az egyes termékeknél lehet a  Megrendelem fülre kattintva és az adatlapot kitöltve elküldeni a megrendelést. Ekkor jelentkezem, és a beérkezett fizetést követően postázom a vásárolt termékeket. Ha több terméket is megrendelt (mindegyiket külön kell), ezeket jelentkezés előtt összesítem.

Postai díjak (ajánlott, elsőbbségi küldeményre): Belföldre 500 Ft;    EU-ba 1600 Ft;    EU-n kívülre 2000 Ft

vállalkozás: Békési-Marton Csaba egyéni vállalkozó telephely: Pécs 7621 Király u. 41., adószám: 65865374-1-22 telefon: Békési-Marton Csaba: 20 533 5510,  Békési-Marton Gabriella: 20 425 9222 email: bekesi.marton.csaba@gmail.com, bekesi.marton.gabriella@gmail.com

A vállalkozást a Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatal Nemesfémvizsgáló és -hitelesítő Hatóság (Budapest 1089 Bláthy Ottó u. 3-5.) PR7200 számon nyilvántartásba vette. Engedély száma: 7200/1/2013.

Személyes átvételre a telephelyünkön van mód: Pécs 7621 Király u. 41.

ÁTALAKÍTÁS, ÚJ KÉSZLET FELTÖLTÉSE FOLYAMATBAN.